به همت پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات؛

کتاب «جایگاه مسجد در ارتقای ارزش های اجتماعی» منتشر شد

کتاب «جایگاه مسجد در ارتقای ارزش های اجتماعی» از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.

به گزارش خبرگزاری مهر، کتاب «جایگاه مسجد در ارتقای ارزش های اجتماعی» از سوی پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات منتشر شد.

این کتاب از مجموعه 25 جلدی مسجد و نظم اجتماعی در ایران است که توسط محمود قرائتی به نگارش درآمده و دارای چهار فصل است. نویسنده در فصل نخست، ویژگی ها و شاخصه های ارزش های اجتماعی، در فصل دوم، صیانت و رشد ارزش های اجتماعی از دیدگاه قرآن و حدیث، در فصل سوم، نقش مسجد در صیانت و رشد ارزش های اجتماعی از دیدگاه قرآن و حدیث را بررسی کرده و فصل چهارم را به نتیجه گیری گفتار خویش اختصاص داده است.

به استناد این اثر، ارزش های اجتماعی و مسجد مفاهیم اصلی این پژوهش است. مسجد، نهادی اصلی و حتمی در تعریف جامعۀ اسلامی است و از کنش های اجتماعی بسیار قوی برخوردار است. این نهاد به سبب درهم تنیدگی گسترده بعد اجتماعی و مذهبی در آن، عامل مهمی در صیانت و رشد ارزش های اجتماعی است.

نویسنده تأکید می کند هدف این پژوهش، تنها استخراج فهرستی از رابطه های موجود بین مسجد و ارزش های اجتماعی نیست؛ بلکه ابتدا بررسی راهکارهای صیانت از ارزش های اجتماعی از منظر قرآن و روایات و سپس تحلیل رویکردها و راهکارهای قرآنی و روایی مرتبط با نقش مسجد با استفاده از منابع روایی و تفسیری است.
مجموعه 25 جلدی کتاب های مسجد و نظم اجتماعی در ایران، دستاورد پژوهشی کرسی مسجد پژوهی است که در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات تأسیس شده است.

کرسی مسجد پژوهی پژوهشگاه با مشارکت «دفتر کرسی های نظریه پردازی، نقد و مناظره» شورای عالی انقلاب فرهنگی شکل گرفته است. برگزاری اولین همایش ملی «مسجد و نظم اجتماعی در ایران» با هدف آسیب شناسی و بازآرایی راهبردی نقش و جایگاه مسجد در ایران (در اسفند 1402)، برگزاری نشست های تخصصی پیرامون آسیب ها و مسائل عینی مساجد (با حضور فعالان، سیاست گذاران، و پژوهشگران حوزه مسجد) با همکاری مراکز دانشگاهی و تحقیقاتی معتبر، برگزاری نظرسنجی ها به منظور تولید داده دقیق و روزآمد پیرامون مسجد در بین مردم، نمازگزاران، و فعالان مساجد، تجربه نگاری و موردکاوی و مستندسازی پژوهشی «مساجد موفق» در زمینه تعاملات و کارکردهای اجتماعی در ایران و جهان اسلام و شبکه سازی از پژوهشگران مسجد پژوهی و فعالان حوزه مسجد ازجمله اقدامات کرسی مسجد پژوهی در پژوهشگاه فرهنگ، هنر و ارتباطات بوده است.

انتشار کتاب های پژوهشی حوزه مسجد نیز دستاورد تأسیس این کرسی است.

نظرات

captcha